Šta učiniti ako je vaš računar zaražen?

Ponekad čak i iskusni korisnici ne znaju da im je računar zaražen virusom. To se dešava zbog toga što se virusi mogu kriti među regularnim fajlovima, ili se kamuflirati u standardne fajlove. Ovaj odjeljak sadrži detaljni pregled simptoma virusne infekcije, zatim objašnjenje kako povratiti podatke nakon virusnog napada i kako zaštititi podatke od potencijalne opasnosti da budu oštećeni štetnim programima.

Simptomi infekcije

Brojni su znaci koji ukazuju da vam je računar zaražen. Ako primjećujete da se čudne stvari dešavaju vašem računaru, kao što su:

  • Neočekivane poruke ili slike koje se iznenada pojavljuju
  • Neuobičajeni zvukovi ili muzika koji se pojavljuju nasumično
  • Misteriozno otvaranje i zatvaranje CD-ROM-a
  • Programi se iznenada startuju sami od sebe
  • Dobijate obavještenja od firewall-a o pokušaju nekih aplikacija da se konektuju na internet, iako vi to niste inicirali, onda je veoma moguće da je vaš računar inficiran virusom

Pored toga, postoje i neki tipični znaci koji ukazuju da je vaš računar zaražen putem email-a:

  • Vaši prijatelji vas obavještavaju da su dobili email-ovesa vaše adrese koje vi niste poslali
  • Vaš mail-box je prepun porukama bez adrese pošiljaoca ili bez headera
  • Ovakvi problem, međutim, ne moraju biti uzrokovani virusima. Na primjer, zaražene poruke koje navodno stižu sa vaše adrese mogu biti poslate sa drugog računar.

Postoji niz drugih simptoma koji ukazuju da je vaš računar možda zaražen:

  • Česta “zamrzavanja” računara ili pojavljivanje grešaka
  • Računar usporava kada se programi startuju
  • Operativni sistem ne može biti učitan
  • Fajlovi i folderi su izbrisani ili je njihov sadržaj izmjenjen
  • Svjetlo na vašem hard disku treperi učestalo
  • Internet Explorer se blokira ili loše radi, npr. ne možete da zatvorite prozor aplikacije

U 90% slučajeva nabrojani simptomi ukazuju na hardverski ili softverski problem. Iako je malo vjerovatno da su ovakvi simptomi uzrokovani virusom, treba uraditi kompletno skeniranje računara antivirusnim programom.

Šta treba raditi ako primjetite simptome infekcije

Ako primjetite da vam računar loše radi

Ne paničite! Ovo je zlatno pravilo koje može spriječiti gubitak važnih podataka iz vašeg računara i pomoći vam da izbjegnete nepotreban stres

  • Diskonektujte računar sa interneta
  • Ako je računar povezan na LAN, diskonktujte ga i odatle
  • Ako računar ne može da podigne sistem sa hard diska (greška pri startovanju), pokušajte sa startovanjem sistema iz Safe Mode-a ili sa Windows boot (inicijalizirajućeg) diska
  • Prije nego preduzmete bilo koju akciju, napravite backup svih važnih podataka na neki eksterni disk (CD, DVD,  fleš memoriju itd.)
  • Instalirajte antivirusni program ako ga nemate već instaliranog.
  • Preuzmite najnoviji update za vaš antivirusni program. Ukoliko je moguće, nemojte to činiti sa vašeg računara, bolje je koristiti drugi kompjuter, vašeg prijatelja, ili kompjuter u kancelariji, internet kafeu, itd. Ovo je važno zbog toga što, ukoliko ste konektovani, virus može da šalje informacije nekom drugom ili može da se sam šalje na email adrese iz vaših kontakata. Možete nabaviti update-ove za vaš antivirus na CD-u kod ovlašćenog prodavca ili distributera.
  • Uradite kompletno skeniranje sistema.

Ako skeniranjem virusi nisu pronađeni

Ako antivirus skeniranjem ne nađe viruse i ako simptomi koje ste primjetili nisu klasifikovani,vjerovatno nemate razloga za brigu. Provjerite hardver i softver koji je instaliran na vašem kompjuteru. Skinite Windows zakrpe koristeći Windows Update. Deinstalirajte svaki nelicencirani softver sa računara i očistite hard diskove od nepotrebnih fajlova.

Ako su tokom skeniranja pronađeni virusi

Dobar antivirusni program će vas upozoriti ako nađe viruse tokom skeniranja i ponudiće vam nekoliko opcija kako da postupite sa inficiranim fajlom.

U većini slučajeva, personalni računari su zaraženi crvima, Trojancima ili virusima. Takođe, u većini slučajeva, izgubljeni podaci mogu biti uspješno vraćeni.

  1. Dobar antivirusni program omogućava opciju dezinfekcije inficiranih fajlova, zatim stavljanje u karantin fajlova koji su sumnjivi, kao i opciju brisanja crva i Trojanaca. Antivirusni program daje i izvještaj u kojem navodi štetne programe koji su otkriveni u vašem kompjuteru.
  2. U nekim slučajevima, potrebno je imati posebni pomoćni program kako biste povratili oštećene podatke. Na sajtu prodavca antivirusnog softvera možete naći informacije o virusu, Trojancu ili crvu kojim je vaš računar zaražen. Preuzmite bilo koji pomoćni program ako je dostupan na sajtu.
  3. Ako vam je kompjuter zaražen virusima koji koriste ranjivost Microsoft Outlook Express-a, možete potpuno očistiti kompjuter dezinfekcijom inficiranih fajlova, a zatim uradite skeniranje i dezinfekciju baze podataka email klijenta. Ovakvo postupanje garantuje da štetni programi neće biti ponovo pokrenuti kada ponovo otvorite poruke koje su bile zaražene. Takođe, trebalo bi preuzeti i instalirati zaštitne “zakrpe” za Microsoft Outlook Express.
  4. Na žalost, neki virusi se ne mogu ukloniti iz inficiranih fajlova. Oni mogu oštetiti podatke na vašem računaru tako da nije moguć njihov povraćaj. Ako se virus ne može ukloniti iz fajla, onda takav fajl treba obrisati.

Ako vaš kompjuter trpi ozbiljan napad virusa

Pojedini virusi i Trojanci mogu ozbiljno oštetiti računar.

1. Ako ne možete pokrenuti sistem sa hard diska (greška prilikom pokretanja), pokušajte to učiniti uz pomoć Windows rescue diska. Ako sistem ne prepoznaje hard disk, virus je oštetio particijsku tabelu diska. U tom slučaju, pokušajte sa standardnim Windows-ovim skeniranjem kako biste oporavili particijsku tabelu. Ako ovo ne pomogne, kontaktirajte servis za povratak podataka. Vaš prodavac kompjutera trebalo bi da vam obezbjedi informaciju o takvim servisima.

Ako imate instaliran disk management program, neki od logical diskova možda neće biti vidljivi ako pokrećete sistem sa rescue diska. U tom slučaju, treba dezinfikovati sve dostupne diskove, restartovati sistem na hard disku i dezinfikovati preostale logical diskove.

2. Povratak oštećenih fajlova i aplikacija korišćenjem backup kopija pošto se izvrši skeniranje diska koji sadrži te podatke.

Dijagnostifikovanje problema korišćenjem standardnih Windows-ovih alatki.

Iako ovo nije preporučljivo ukoliko niste iskusni korisnik, možda ćete željeti da pokušate i sljedeće:

  • provjerite ispravnost sistemskih fajlova na hard disku (koristeći CHKDSK program) i ispravite greške ako ih ima. Ako ima mnogo grešaka, napravite backup važnih fajlova prije popravljanja grešaka
  • skenirajte kompjuter poslije pokretanja sistema sa Windows rescue diska
  • koristite druge standardne Windows-ove alatke, na primjer, pomoćne programe za skeniranje diska

Više objašnjenja o korišćenju ovih programa mogu se naći u Windows Help topicima.

Ako ništa ne pomaže

Ako gore opisani simptomi postoje i posle skeniranja, provjere instaliranog hardvera, softvera i hard diska korišćenjem Windows-ovih pomoćnih programa, pošaljite poruku sa detaljnim opisom problema tehničkoj podršci prodavca antivirusnog programa kojeg posjedujete.

Neki developeri (tvorci) antivirusnogsoftvera analiziraju inficirane fajlove koje im je dostavio korisnik.

Poslije iskorjenjivanja infekcije

Kada ste iskorjenili infekciju, skenirajte sve diskove i pokretne medije koji mogu biti zaraženi virusom.

  • Provjerite da li ste ispravno podesili antivirusni softver na kompjuteru.
  • Koristite svoj računar na bezbjedan način.

Sve ove mjere predostrožnosti će vam pomoći u spriječavanju infekcije vašeg računara u budućnosti.

Zadnji put promjenjen četvrtak, 20 Mart 2014 10:07
BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS