Šta pogoni najzeleniji evropski grad?

Grad Växjö u južnoj Švedskoj jedan je od najodrživijih gradova na svijetu zahvaljujući provedbi mjera korištenja obnovljivih izvora energije, čistog prijevoza i energetske učinkovitosti te sa punim pravom nosi ime "najzelenijeg europskog grada". Saznajte koje su to politike zbog kojih je ovaj grad postao ogledalo održivosti.

Lokalni političari već su 60-ih godina 20. stoljeća shvatili važnost implementacije projekata zaštite okoliša ukoliko žele gradu osigurati održivu gospodarsku budućnost.

S tim ciljem, Växjö je već 1970-ih godina proveo projekt daljinskog grijanja kojim se cijelom gradom osigurala toplinska energije i topla voda iz jednog centralnog sustav grijanja. 1990. godine, davno prije nego što je globalno zagrijavanje postalo općeprihvaćena tema, gradsko vijeće najavilo je planove potpunog odustajanja od fosilnih goriva do 2030. godine te smanjenja emisija CO2 za 50% u roku od 20 godina. Niz inicijativa potaknuo je lokalne poljoprivrednike na proizvodnju organske hrane, dok su građani potaknuti na smanjenje potrošnje papira te korištenje bicikla kao sredstva javnog prijevoza.

I dok se tih godina niz sličnih akcija počeo provoditi diljem Švedske, energetska tvrtka u vlasništvu grada otišla je korak dalje te prešla sa nafte na biomasu čime su ostatci iz šumske industrije postali izvor energije. Danas gotovo 90% stanovnika grada toplinsku energiju i toplu vodu dobiva uz pomoć biljnog otpada, a čak 40% električne energije također dolazi iz zelenih izvora.

Jedan od većih izazova s kojim je suočeno gradsko vijeće je smanjiti ovisnost o automobilima. Naime, čak 60% od ukupno 60 tisuća stanovnika koristi automobile kao glavno prijevozno sredstvo. Henrik Johansson, koordinator za zaštitu okoliša, javlja: "Ovisimo o nacionalnim politikama te promjenama u automobilskom sektoru i sektoru nafte i plina kako bi našim stanovnicima omogućili adekvatne alternative. Jednostavno ne možemo natjerati naše građane da odustanu od automobila bez pružanja adekvatne alternative".

No, Johansson je ipak vrlo optimističan te ističe niz impresivnih postignuća i u sektoru održive mobilnosti: "Učinili smo sve kako bi grad postao atraktivniji za bicikliranje i korištenje autobusa. Benzinske crpke već sada koriste mješavinu biogoriva čime se smanjuju emisije C02, a mi se nadamo da ćemo dostići razinu od barem 80% do 2030. godine".

Izvor: Portal croenergo.eu

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS